فيلم كابتن هيما - تامر حسني 2008


فيلم كابتن هيما

اعلان الفيلم


اعلان جديد للفيلم





الفيلم بطولة تامر حسني وزينة التي تمثل الفليم بلا من مي عز الدين التي كانت مرشحة اولا
ووراء الفيلم قصة مثيرة ملخصها كالاتي :

تقوم زينة ببطولة الفيلم بدلا من الفنانات اللاتي تم ترشيحهن من قبل وهن نور اللبنانية والتي تم الاتفاق معها بعد استبعاد مي عز الدين ثم اعتذار غادة عادل إلا انه تم ترشيح زينه بشكل سري وبررت الشركة المنتجة هذه السرية لعدة أسباب، منها ان زينه مرتبطة بتعاقد مع وائل عبد الله ومن ثم فأن الإعلان عن اسمها كما قالوا مؤكد كان سيثير أزمة واسعة النطاق بين التحالف الثلاثي والشركة العربية ولهذا تقرر عدم الإفصاح عن اسمها قبل بدأ التصوير.

المفاجأة التي تم كشف النقاب عنها أن الاتفاق تم مع زينه قبل بدء التصوير بأكثر من شهر إلا انه تم التنبيه عليها بعدم الحديث لأي وسيلة إعلامية وهو ما حدث منها بالفعل.

وتتناول فكرة الفيلم مشكلة الوحدة بين المسلمين والمسيحين فى مصر ونفي وجود اى فتنة طائفية من خلال العلاقة بين "إبراهيم" تامر حسني و"ملاك" أحمد راتب الذي يعتبر صديقه ومستشاره ويسانده في الأزمات، وهو أكثر الشخصيات تسامحاً في الفيلم، مع ملاحظة ان فيلم "كابتن هيما" مكتوب قبل فيلم "حسن ومرقص" بطولة عادل امام بعام كامل حتى لا يتهم مؤلف فيلم كابتن هيما بانه اقتبس الفكرة من حسن ومرقص ولان المؤلف احمد عبد الفتاح لا يعرف الكثير عن الطقوس المسيحية وصلواتها، فقد استعان مع المخرج برجال دين مسيحي لضبط الأحداث وظهورها مطابقة للواقع، كما تدور أحداث الفيلم في منطقة الحسين المعروفة بأنها منطقة إسلامية، ومع ذلك يعيش فيها المسلمون والمسيحيون سوياً دون أي فارق.

الفيلم يناقش أيضاً مشكلات المراهقة عند الفتيات من خلال شقيقة "إبراهيم" التي يتولي تربيتها بعد وفاة والديه وتقدم دورها "ميار الغيطي" ومن المقرر أن يغني تامر حسني 3 أغنيات في الفيلم كتب إحداها وانتهى من تسجيلها، و الفيلم إنتاج مشترك بين شركتي "فري ميوزيك" و"العربية".
الفيلم من تأليف أحمد عبد الفتاح وإخراج نصر محروس.
يعرض الفيلم في صيف 2008



صور من الفيلم




















الموقع الرسمي للفيلم
http://www.captainhima.com/

44 تعليق:

غير معرف يقول...

هاي انا من عشاق تامر حسني وانا امووووووت على صوته وشكرا امل من الكويت

غير معرف يقول...

انا هنا فى بلدى بيسمونى مجنون تامر و انا فعلا بحب تامر موت و متشكر و لو سمحت انا عايز الفلم فى اسرع وقت

noorzmouri@yahoo.fr يقول...

انا بشكر تامر على هدا الفيلم الرائع

غير معرف يقول...

انا كوكاوبعشق تامر لدرجةمحدش يتصورة لان مميز وسط النجوم كلة

غير معرف يقول...

تيمو وبس فلم كابتن هيما يجنن لن تامر الا مثل انشاء الله افلام اكثر واحلى

غير معرف يقول...

بحبك مووووووووووووت يا تامر حسني

غير معرف يقول...

انا بعشق تامر حسني وبقول لتامر ربنا يوفقك في الفلم الجديد وانشاء الله هيكون فيلم كابتن هيما في المركز الاول
.............................
***بنحبك يا تامر***
http://forum.tamerlovers.com/index.php

http://forum.temoz.com/index.php

غير معرف يقول...

هاى


مساالخير

ازيكم و اخباركم ايه و عاملين ايه كويسين انشالله تكونو بخير .

انا معجبة فى تامر اوى اوى و بحبه اوى

و انا من عشاقه لتيمو هو فنان محبوب و شاب بطير العقل ماشالله عليه ربنا يخليه لاهله و انا عايزو ابعت سلامى لتامر و اخو حسام و اخته .

و انا بشكر تيمو و بهنيه على الفلم الجميل و الى فى غاية الروعة و الجمال و ربنا يوفقه فى كل حاجة و انا بقوله ربنا معاك و ما تخافش من حاجة خليك دائما اقوى و خليه شخصيتك قوية و حلو و انا من الشخصيات هاى بحب القوية و الحلوة.

و يا ريت اميل تيمو بسرعة و اذا ممكن رقمو انا بعت سلامى لتامر و يا ريت يصله و لحسام اخوه و انا سمعت انو تيمو عمل عملية جرحية فى ايده و اخد 10 غرز طيبية لانو فى فى الفلم مشهد اكشن و لهيك عمل عميلة جرحية و انا يقوله حمدلله على سلامتك و الف سلامة و
عليك حبيبى باى تصبحو على الف خير
و انا بحبك اوى يا تيمو اوى اوى
احلام عيدة جميعا.

amany

غير معرف يقول...

هااااااااي انا بموت في تامر موووووووت ربنا يوفقة بجد نجم الجيل

غير معرف يقول...

هاي انا روري انا ما رح قول اني بحب تامر وهيك لأنمافي احد ما بيحبو بيكفي انو انسان غني بالاحساس والمشاعروهاد الشي قليل بهل الايام وما بنلاقيه بكتير شباب بحب قول للشباب انهم يكونوا متلوا لأنو عن جد اول انسان اشوفه عندو هيك احساس والله يوفقه ياااااااااارب

غير معرف يقول...

غير معروفةانا اموت على تامر حسني كثير والله يوفقه

غير معرف يقول...

I LOVE YOU TAMER HOSNEY

Ame يقول...

بجد بحب تامر جدا بشوف كل افلامه وعندى صور كتير ليه وبوسترات وما يفوتنيش خبر ليه نفسى اراسله على الاميل الخاص به

Ame يقول...

عايزه اراسل تامر على الاميل الخاص به بحبه اوى وعنى صوره واخباره والبوماته وافلامه كلها عندى وشفتها

غير معرف يقول...

اموووووووووووووووووووت فيك ياتامر (مرام من جده)

غير معرف يقول...

عاشقة تامر
امـــــووووووووووووت عليه
وصوته عذاب
اموت عليه
حد حلو
احبه واجد
ومجنونه عليه

غير معرف يقول...

انا عاااااااااااااشقة تامر
صوتو كتييييييييييييييير حلو بجنن
حتى هنو واحد بيدرس بالثناوية معي بقلو تامر لانو كتييييييير بيشبهو.
I LOVE YOU BABY

غير معرف يقول...

تامر دا احسن نجم شاب في مصر انا بحبك اوي يا تامر memo2010621@yahoo.com

غير معرف يقول...

انا بحبك اوى يا تامر وانتا احسن مطرب وممثل انتا اجمد احساس انتا الكينج واللى ميحبكش ويقول غير كدة يبقا بيغير منك يا عسل انا عاشقة تامر حسنى نور

غير معرف يقول...

تامر انا معايا رقم تلفونةلانوا ادهول

غير معرف يقول...

انا بيسمونى فى مصر عاشقة تامر و مسمية الموبيل تامر و البلوتوث تامر و حطة صورتة خلفية انا بحبك جدا يا تامر بعشقك

غير معرف يقول...

والله كلنا بنحب تامر بس كل واحد بطريقتو بتمنى بس تامر يوصلو سلامنا بنحبك اوووووووووووووووي

غير معرف يقول...

تامر احن مغنى

غير معرف يقول...

تموووووووووووور حبيبي وبس

غير معرف يقول...

تمووووووووووووووور حبيبي وبس زيزوووو

غير معرف يقول...

انا بموووووووووووووووووووووووووت في تامر
والله يوفقوا ويبعد عنو اولاد الحرام يارب
ويارب يضل يعمل افلام متل هاد الفيلم الي كسر الدنيا
وكمان مرة بحكي
انا بموووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووت في تامر

غير معرف يقول...

انا بحبك موت ياتموره وبجد بتمنالك كل الخير والتوفيق

هبه يقول...

تامر حسني من اكثر نجوم بحبها اناموت صوتك الحلوة عند كل صورك باغرفتي انا احبك ياتموره

غير معروف يقول...

تامر انت ولد سافلة انت بتحب زينبة بلحقية

غير معرف يقول...

شكر على هذا الفلم الجميلة والممتاز

غير معرف يقول...

ويييييييييييييين الفلم ؟؟!!

maryam khalid يقول...

ana bhib kil aghanik ya tamir wbatmana lik masira mowafa9a

غير معرف يقول...

انا من عشاق تامر و انا بمت فيه

غير معرف يقول...

انااحب تامرحسنى كثيراااااااااااااوهوافضل ممثل ومغنى

غير معرف يقول...

انا بمووت فيك ياتيمو ودايمن اقول يا بخت زينه لانها تمثل مع تامر حسني وخلاااص مدام الفيلم فيه تامر معناتو يجنن واتمنى انو تامر يقرا الرساله لانى بمووووووت فيهاحبببببك مووووووت وابغا اعرف تامر انتا تشجع نادي ايه الاهلي ولا الزمالاك؟؟؟؟؟؟ يارب الاهلي

هنوف من السعوديه مجنونة تيمو



هنوف من السعوديه مجنونة تيمو

غير معرف يقول...

احببببببببببببببببببببببببببببك مووووووووووووووووووووووووت
هنوووووووووووف

غير معرف يقول...

انا شيماء بحبك ياتيمو

غير معرف يقول...

تامر.بحبكككككككككك

غير معرف يقول...

انا بحب تامر حسنى

هايدى يقول...

بموت فيك اوى يا تامر احسن شاب واحسن نجم ياقمر بمووووووووووووووت فيكككككككككككككككككك

هايدى يقول...

انت قمرررررررررررررررررررررررررررر اوووووووووووووووى وجامد اوووووووووووووووووى وسكررررررررررررررررررر اوووووووووووووووووووى ياجميل يانجم مصر نجم العالم كلة ياسكرررررررررر

غير معرف يقول...

انت فنان مش طبيييييييييعي بتجنن انا بموووووووووووووووووووووت عليك وبعشئك TAMOOOOOORA FOR EVER بحبببببببببببببببببببك موووووت تامر حسني... هدووش من الاردن

غير معرف يقول...

بحبك تااااامر يااا الله شو بحبك صوووتك عسلللللل وانت زيييييي الامر ياا امر انت ياااا رب تشوف المسج تااعي.. بحبك مووووووووووووووووت.
هدى من الاردن
<3<3<3

غير معرف يقول...

ولكو انا ادمنتووووووو لتاامر حسني بحبو اكتر من ماما هع ( بموووووووووووووووووووووووووووت فييييييييييييييييك) والله يوفئك يا احسن فناااان بالدنيا.. بعشئئئئئئئئئئئئك


ريمووس محمد

إرسال تعليق

Nogoom FM نجوم اف ام



ادخل ايميلك ليصلك جديد الأخبار