تقرير روسي : قاتل مروة الشربيني كان مصابا بالشيزوفرنيا


في تقرير جديد قد يغير مسار قضية شهيدة الحجاب مروة الشربيني، اعلنت ادارة التجنيد في روسيا ان القاتل اليكس فينس يعانى من خلل نفسى ومرض الشيزوفرنيا وذلك في تقرير صدر عام 2001.

ومن المتوقع انه اذا اعتبرت المحكمة هذا التقرير في عين الاعتبار قد لا يصدر حكم جنائي على المتهم بل سيوضع في مصحة عقلية، ولكن اشار خالد أبوبكر محامى هيئة الدفاع المصرى الى ان التقرير يعد قديم وانه من المفروض وضع في عين الاعتبار تقرير الطبيب الالماني الذي افاد ان المتهم لا يعاني مرضا نفسيا مزمنا.

كما أكدت رئيسة المحكمة القاضية بيرجيت فيجاند إحتمال تأجيل النطق بالحكم فى القضية ثلاثة اسابيع اخرى بعد ان كان مقررا أن يصدر الأربعاء القادم، مرجعة السبب إلى تلقى إجابة الادعاء العام الروسى على الطلب المقدم من ألمانيا بالإفادة عما إذا كان للجانى اليكس فينس سابقة مرض نفسى .. مشيرة إلى أنه لهذا السبب لابد من فحص الأدلة من جديد.


17 تعليق:

غير معرف يقول...

يعني ايه ممكن القاتل دا يتساب كدا و الله دا يبقى ظلم و المفروض ميتسكتشي عليه
إشمعنا الممرضات البلغاريات طبعاً كلنا كنا عارفين

غير معرف يقول...

حرام كده ياناس

غير معرف يقول...

حسبي الله ونعم الوكيل

غير معرف يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههههههههه
كده انا حسيت اني في مصر والجاني هيكون مختل عقليا زي اي جريمه معتاده هنا
ربنا يصبر اهلها
وحسبي الله ونعم الوكيل في كل ظااااالم

غير معرف يقول...

حسبى الله ونعم الوكيل

غير معرف يقول...

كلام المحامى صح دة تقرير قديم وبعدين لازم يتحاسب حتى لو مجنون نفرض انة كمان سة ولا حاجة قتلنا كمان اتنين نعمل اية بقى ؟ هو اية موضوع الممرضت دة ؟

غير معرف يقول...

دا اكيد تهريج
يعنى هنستفاد اية لما يتحط فى مصحة

غير معرف يقول...

اين عقله عندما هجم عليها وذلك كان بسبب ان هناك مشكله منذ البداية اصر وفعل فعلته هذه التي لا يغتفر لها وذلك يدل على انه يوجد به عقل يفكر وليس مرض الملوخية هما عايزين يزحلقو القضية اسف في التعبير بس هو كده

بيسو يقول...

زى ما عندنا واحد يقتل امام مسجد الحكومه تقول مجنون ولما واحد يحط قنبله جنب كنيسه برضو يقولو عليه مجنون الحكومه الروسيه بدات تاخد وتقلد حكومتنا

وعجــــــــــــبى

وو يقول...

هيخدو بلتقرير الروسى ويحطوه فى مصحه والقضيه تكون بخ وحق الشهيده مروه ان شاء الله عند ربنا عشان المصرى مالوش حق

arch.heba يقول...

حتي في المانيا موضوع مختل عقليا داحنا عديناهم بقي

غير معرف يقول...

العندليــب :
دى والله كدبة من عندهم بس دى مش حقيقة دى نصيبة يعنى كل واحد يقل واحد او واحدة يقولو علية مجنون على كدة البلد كلها مجنين
حسبيى الله ونعم الوكيل

غير معرف يقول...

زى ماقلت من أول ما حدثت هذة الواقعة ان كل القضية ستنتهى على مافيش ولن يسجن الجانى ثانية واحدة عارفين لية لأن المجنى عليها مصرية والمصرى ليس لة سعر وحسبى اللة ونعم الوكيل ولكم ان تتخيلوا لو حدثت هذة الواقعة وكان الجانى مصرى والمجنى علية حتى نملة بس موش مصرية ماذا سيفعلوة مع المصرى ؟

غير معرف يقول...

عشان كده المصري رخيص في كل حته
لو كان ده حصل لحد من الامريكان في بلد عربي كانت بلده هتسيبه يا ريت حد يجاوبنا علي الاسئله دي

مشمش يقول...

ليس عندي قول غير حسبي الله ونعم الوكيل وربنا المنتقم العظيم هياخد حق مروه وحق كل مصرى وعربي اتظلم وقتل على يد اجنبي غربي وامريكي واسرائيلي وغير ذلك من الجنسيات الاجنبيه غير العربيهاللذين ليس لهم مله ولا دين اللهم احفظنا من كل شر اللهم امين يارب العالمين(لا اله الا الله *سيدنا محمد رسول الله

غير معرف يقول...

هو ده المصري بالنسبه لكل البلاد ولا حاجه حتي البلاد اللي وقفنا جنبها بالنسبه ليها احنا ولا حاجه احنا اللي نعمل الخير ونرميه البحر بسبب الجمله دي بقينا احنا نترمي وياريت في بحر في الموت والظلم

غير معرف يقول...

و نرجع نقول السبب في إن المصري ملوش سعر برا مننا إحنا و من حكومتنا الضعيفة اللي حتى مش قادرة إنها تحل أبسط المشاكل اللي موجودة في البلد و كمان الغلط من الحكومة إنهم يوافقوا إن المصريين يخرجوا برا بلدهم بالطريقة ده لدرجة إن إحنا نوصل لأكتر من 10 مليون مصري مقيمين خارج البلاد و ده نسبة مش مطمنة يعني أكتر من 10% من الشعب برا البلد و السبب الفقر و الزعماء الحرامية اللي بيسرقوا فلوس الشعب على رأي المصل ( حاميها حراميها )

و حسبي الله و نعم الوكيل

إرسال تعليق

Nogoom FM نجوم اف ام



ادخل ايميلك ليصلك جديد الأخبار