شائعة ارتفاع اسعار البنزين تسبب ارباكا لدى المواطنين في مصر


تسببت شائعة بارتفاع اسعار البنزين في اندلاع عدة اشتباكات بين المواطنين في محطات البنزين وبين سائقي الميكروباصات الذين استغلوا هذه الشائعة وقاموا برفع الاجرة المقررة مؤكدين انهم دفعوا اسعارا اغلى من المعتاد للبنزين والسولار في عدد من محطات البنزين داخل القاهرة والجيزة.

وقد ذكرت احد الصحف ان الحكومة تقرر ابتداءا من اول يوليو رفع اسعار البنزين ما بين 10 - 20% وذلك على كافة الانواع والسولار ايضا، وقد ارتفعت اجرة عدد من الخطوط ابرزها خط القاهرة الاسكندرية الذي وصلت سعر الاجرة عليه الى 30 جنيها بينما كانت في العام الماضي 22 جنيها.

10 تعليق:

Admin يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
غير معرف يقول...

حسبى الله ونعم الوكيل ولله عمر مالبلد دى هتنضف

Meedo! يقول...

مش حوار بتنضف أو لأ البنزين والبترول طاقة غير متجددة إنتو ناسيين أكيد البنزين قرب يخلص

وبعدين مش كل الميكروباصات لأن الميكروباصات دلوقتى أغلبيتها بتستعمل الغاز الطبيعى

الحميلي من السعودية يقول...

حسبنى الله ونعم الوكيل .. انا مش عارف هيوصلونا لفين .. كل يوم ارتفاع اسعار حاجة جديدة .. والحكومة الطيبة الغلبانة دايما تقول ان جشع التجار وراء ارتفاع الاسعار .. طيب وارتفاع البنزين جشع تجار برضه .. حرام عليكم .. الناس مش لاقيه الرغيف الحاف وانتوا ما شاء الله متوصين بيهم قووووي .. راعو ربنا ..
من سنة اقريبا ظهر سيادة وزير البترول وقال: اسعار البنزين والسولار في مصر عالي .. لان الحكومة استوردت ثلث الستهلاك من الخارج باسعار عالية .. حيث وصل سعر البرميل 85 دولال - تقريبا - وان الحكومة بتدعه حتي 68 دولا فقط - تقريبا - طيب يا حكومة يا ذكية .. لما نزل سعر البرميل لـ 45 دولار ليه الاسعار مش نزلت .. قالوا ان لسه فيه مخزون وان استهلاكة سيكون في الستة أشهر .. عدت سنة ولسه الاسعار غالية .. والكارثة انها هتغلى تاني .. حراااااااااااااام عليكم ..

غير معرف يقول...

كل إللى أقدر أقوله دى مهزله

غير معرف يقول...

هى دى مصر ومصر دى امى ومش عارف هتوصلانا لفين
ولسة مصر هتخدبعد كدا ضريبة على الهدوم اللى لبسينها
وسلمنى على الزنجان

غير معرف يقول...

المشكلة مش فى رفع اسعار الوقود المشكلة فى المسؤلين عن الأقتصاد والمالية واهل التنمية محدش عارف يفكر عارفين لية لأن كل واحد مشغول فى تنمية مواردة ...وطبعا عرفين مش باقى غيرنا احناالمطحونين وبكرة نتعرض للبيع..وسلم لى على مراقية وشرم الشيخ ...ياشيخ روح وكفاية حقد ..

غير معرف يقول...

حسبن الله ونعم الوكيل فى كل واحد كان سبب فى كدا

انتصار يقول...

هذي هية دنيا وهاذي هي اسرائيل هوما احفاد القردة والخنازير هوما الي راهم يحطو السعر الي يحبو
ربي وكيلهم ويجي نهار لي تغلبو عليهم

غير معرف يقول...

قليلة الادب يا انهزام اقصد يا انتصار

إرسال تعليق

Nogoom FM نجوم اف ام



ادخل ايميلك ليصلك جديد الأخبار